W potocznym rozumieniu dość często konkurs mylony jest z grą losową. Te dwa przedsięwzięcia jednak różnią się zasadniczo, więc w wypadku jakichkolwiek wątpliwości wskazana jest fachowa interpretacja.

Gry losowe to gry o wygrane pieniężne lub rzeczowe, których wynik w szczególności zależy od przypadku, a warunki gry określa regulamin. Aby można było nazwać ją w ten sposób, musi spełniać trzy warunki:

  • posiadać regulamin,
  • jej wynik powinien zależeć od przypadku – wynik zależy od zdarzeń, których nie można przewidzieć,
  • uczestnik zobowiązany jest do nabycia losu.

Do takich gier zalicza się loterie promocyjne, gry liczbowe, loterie pieniężne, wideo loterie, gry telebingo, loterie fantowe, gry cylindryczne, gry w karty, gry w kości, gry w bingo, loterie audiotekstowe i inne o podobnym charakterze.

Nie zawsze jednak przedsięwzięcie, określane jako gra losowa, faktycznie musi nią być. Dobrze ilustruje taką sytuację przykład Konkursu Urodzinowego dla Klientów. Jest podzielony na dwa etapy – pierwszy z nich polega na zakupie towaru na danym terenie i wysłaniu wiadomości tekstowej (sms) z numerem paragonu do organizatora. W tym etapie każdy uczestnik dostaje ustalony wcześniej upominek. Następnym zadaniem uczestników jest stworzenie hasła reklamowego, za które mogą otrzymać nagrodę w postaci samochodu konkretnej marki.

W tym konkretnym przypadku adwokat Tomasz Grzybkowski nie dostrzega elementu przypadkowości. Pierwszy etap polega bowiem na podjęciu przez uczestnika określonych działań, drugi na przedstawieniu swoich umiejętności. Otrzymanie nagrody jest ściśle uwarunkowane zakupieniem przez klienta towaru bądź usługi za określoną cenę. Wszystkie działania są zależne od niego.

Można by jednak powiedzieć, że przypadkowość (czyli niezbędny warunek gry losowej), może dotyczyć zasad przyznawania upominku. Do takiej sytuacji doszłoby, jeżeli upominki (po pierwszym etapie) trafiały zaledwie do części wylosowanych uczestników.

Ale tutaj regulamin konkursu wskazuje, że o przyznawanej nagrodzie decyduje organizator w dniu trwania konkursu. Informacja na jego temat jest powszechnie dostępna, co zaprzecza idei przypadkowości.

Również drugi etap konkursu nie spełnia warunków gry losowej, ponieważ jego wynik nie jest przypadkowy. Komisja, której zadaniem jest wybranie najlepszego hasła reklamowego, zwraca uwagę na umiejętności uczestników.

Według adwokata Tomasza Grzybkowskiego, organizacja takiego konkursu nie podlega przepisom Ustawy o o grach i zakładach wzajemnych.

Zrealizowanie dzięki Kancelarii Prawnej Grzybkowski – Guzek z Poznania (http://grzybkowskiguzek.pl/).

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here