Każdy firma posiada zestaw kluczowych kompetencji, które pozwalają jej istnieć na rynku i walczyć o udziały rynkowe, na którym operują. Prowadzenie biznesu to jednak szerokie pole aspektów, które zarządzający musi wziąć pod uwagę, a które w wielu przypadkach wychodzą poza ramy kluczowych kompetencji.
1. Skupiaj się na kluczowych kompetencjach Twojego biznesu
Określ zestaw kluczowych kompetencji, dzięki którym Twoja firma rośnie i walczy o klientów. Kluczową kompetencją może być produkt, sprzedaż, sourcing, czy np. logistyka. Jako zarządzający skupiaj się na rozwijaniu wyłącznie tych kompetencji, które wyróżniają Twoją firmę na rynku. Pamiętaj, że Ty i Twoi kluczowi pracownicy macie ograniczone zasoby czasowe – doba ma przecież tylko 24 godziny. Dlatego wykorzystaj każdą minutę na rozwijanie i ulepszanie kluczowych przewag Twojej firmy.
2. Wykorzystaj outsourcing we wszystkich obszarach, które nie stanowią głównej kompetencji Twojej firmy
Budowanie kompetencji w obszarach wspólnych dla wielu biznesów, jak np. księgowość, pozycjonowanie SEO, rekrutacja pracowników, czy choćby sprzątanie biura może być wydzielone do firmy zewnętrznej, która już te kompetencje posiada, a przy dobrej współpracy, zapewni Ci co najmniej podobny poziom efektów w porównaniu do modelu, w którym wykonałbyś te czynności wewnętrznie. Dodatkowo, weź pod uwagę, że budowanie kompetencji w bardziej wyspecjalizowanych obszarach jak np. budowanie strony internetowej, czy pozycjonowanie SEO zabierze Ci lata i na pewno pochłonie dużą ilość Twojego czasu, którą powinieneś poświęcić na rozwój kluczowych kompetencji Twojej firmy.
3. Wykorzystaj outsourcing do ograniczenia kosztów wewnętrznych Twojej firmy
Dzięki ekonomii skali i specjalizacji w danym obszarze firmy outsourcingowe wykonają dla Ciebie usługę taniej niż wykonałbyś je sam wewnętrznie. Zasada ta znajduje zastosowanie szczególnie w obszarach, gdzie oprócz pracy ludzkiej ważny jest know-how. Przykładowo, ustawienie systemu księgowego od zera będzie wymagało od Ciebie zatrudnienie kogoś więcej niż młodej i ambitnej księgowej, mediacje z Urzędem Skarbowym będą wymagały doświadczenia osoby z wieloletnim stażem księgowym. Firma księgowa zapewni Ci dostęp zarówno do pracowitej młodej księgowej jak i doświadczonego (i leniwego) księgowego, który w Twoim Urzędzie Skarbowym zna większość pracowników od 10 lat. Innymi przykładami są pozycjonowanie SEO czy tworzenie stron internetowych. W obu przypadkach będziesz potrzebował młodych i pracowitych osób, które znają się na rzeczy, ale również musisz mieć dostęp do doświadczonych specjalistów, którzy pokierują ich działaniami i wezmą odpowiedzialność za projekt. Zatrudnienie tychże doświadczonych osób może okazać się niezwykle dużym kosztem dla Twojej firmy, a przecież dobra firma outsourcingowa zapewni Ci do niej dostęp. Zawsze przed wyborem outsourcing czy działanie wewnętrzne kieruj się jakością i ceną. Jakość określisz na podstawie zasobów osobowych jakie są w Twoim zasięgu, koszt usługi sprawdzisz na dostępnych kalkulatorach cenowych dla biznesu, np. kalkulatordlafirm.pl.
4. Firmy, które świadczą dla usługi dla Twojej firmy są również Twoimi potencjalnymi klientami
Jeśli współpracujesz już z kilkoma firmami outsourcingowymi, zawsze możesz sprawić, aby firmy albo ich pracownicy stali się Twoimi klientami. Na pewno nie jest to działanie (ale może takim być!), które zapewni Ci skokowy wzrost skali Twojego biznesu, ale może być kolejną cegiełką do budowy Twojego imperium.