AT

Analiza transakcyjna to psychologiczna koncepcja zajmująca się badaniem kształtowania osobowości człowieka oraz jego relacji z innymi. Znajduje ona szerokie wykorzystanie w biznesie i pomaga rozwiązać wiele problemów w firmie. W końcu u podstaw prawidłowego działania przedsiębiorstwa leży budowanie właściwych relacji pomiędzy pracownikami oraz szefami. Sprawdź więc, jak AT wpływa na funkcjonowanie organizacji!

Czym jest analiza transakcyjna w organizacji?

Analiza transakcyjna została stworzona na początku lat sześćdziesiątych XX wieku przez Erica Berne’a. Ta psychologiczna koncepcja opisuje koncepcję polegającą na wyodrębnieniu idei JA, która posiada trzy stany: rodzic, dorosły i dziecko. Poszczególne osoby różnią się między sobą treścią tych stanów. Dlatego podejmują odmienne decyzje, które mogą prowadzić do konfliktów w firmie.

Organizacyjna analiza transakcyjna pozwala na rozpoznanie stanów poszczególnych jednostek, a także pomaga w rozwiązywaniu problemów z nimi związanych. Umożliwia dokonanie diagnozy, zaplanowanie działań oraz wprowadzenie zmian w przedsiębiorstwie, które mogą wpłynąć nie tylko na sukces całej organizacji, ale też rozwój poszczególnych osób. Zadaniem OAT jest więc analiza relacji nie tylko pomiędzy poszczególnymi jednostkami i grupami, ale też między jednostką a grupą. Pomoże ona też określić, który ze stanów wywołał określoną reakcję.

Dlaczego organizacyjna analiza transakcyjna jest taka ważna?

AT w zarządzaniu w dużej mierze skupia się na znakach, czyli mowie ciała zachowaniu oraz sygnałach kierowanych do drugiej osoby. Można je podzielić na werbalne i niewerbalne, a także pozytywne i negatywne. Warto też pamiętać, że znaki stanowią fundament informacji zwrotnej oraz motywowania pracowników. Ich właściwie rozpoznanie, a także wysyłanie może mieć ogromny wpływ na funkcjonowanie przedsiębiorstwa. Warto pamiętać, że pracownicy, którzy nie otrzymują żadnych sygnałów, będą dążyć do otrzymania jakichkolwiek sygnałów, a to może negatywnie wpływać na ich pracę.

Konflikty w organizacji mogą być więc wynikiem złych nawyków komunikowania się nie tylko pracowników, ale też kadry zarządzającej. Nieprawidłowe wysyłanie sygnałów, brak odpowiedzi na znaki, czy próba zwrócenia na siebie uwagi mogą prowadzić niepożądanych działań. Złe nawyki w komunikacji są również przyczyną wielu mitów krążących w większych przedsiębiorstwach. OAT ma na celu zminimalizować te problemy i pozytywnie wpływać na komunikację między ludzką. Dzięki tej metodzie można rozpoznać własny styl komunikowania i wpłynąć na jego poprawę. Analiza transakcyjna pozwala nam też wpływać na zachowanie innych i zapobiegać powstawaniu konfliktów.

OAT – jak dobrze ją wykorzystać w praktyce? Ucz się od najlepszych!

Jak można wywnioskować, organizacyjna analiza transakcyjna ma ogromny wpływ na prawidłowe działanie każdego przedsiębiorstwa. Budowanie relacji międzyludzkich stanowi klucz do sukcesu, więc warto dobrze rozpoznać stany poszczególnych współpracowników. Jak jednak prawidłowo wykorzystać OAT w swojej firmie? Przede wszystkim należy zacząć od nauki! Na kursie Narzędzia Analizy Transakcyjne (AT) w organizacji (https://www.academyofbusiness.pl/pl/szkolenia/organizacyjna-analiza-transakcyjna,363/) nauczymy się, jak stosować tę metodę w codziennym działaniu przedsiębiorstwa. Zajęcia odbywają się w niewielkich grupach i polegają nie tylko na przekazaniu teorii, ale przede wszystkim kładą nacisk na praktykę. W czasie ćwiczeń symulacyjnych każdy zwiększy swoje umiejętności rozwiązywania konfliktów i sytuacji problemowych. Kurs z analizy transakcyjnej pomoże nie tylko wpływać na działanie innych, ale też poprawi styl komunikowania się i budowania relacji.

Organizacyjna analiza transakcyjna – komu i do czego potrzebna jest ta wiedza?

Szkolenie z OAT pod okiem profesjonalistów pomoże osiągnąć sukces oraz prawidłowo działać w zespole. Wiedza na temat organizacyjnej analizy transakcyjnej będzie przydatna dla każdej osoby. Dzięki temu można nauczyć się rozpoznawać własne zachowania i je modyfikować, a także wywierać wpływ na innych. W końcu na każdym stanowisku odpowiednia komunikacja ułatwia prawidłowe funkcjonowanie. Dobrze wykorzystana analiza transakcyjna pomoże uniknąć wielu konfliktów i frustracji. Jednak przede wszystkim powinny ją opanować osoby na stanowiskach kierowniczych. To właśnie one w codziennej pracy muszą się mierzyć z trudnym zadaniem, jakim jest osiągnięcie sukcesu w grupie. Znajomość organizacyjnej analizy transakcyjnej pomoże osiągnąć rozwój nie tylko jednostki, ale też całego zespołu.

Artykuł sponsorowany.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here