Siła, pozycja, sukcesy, osiągnięcia naszej firmy – wszystko to w dużej mierze zasługa pracowników. Zmotywowani, zagrzani do boju, są bardziej efektywni, chętniej podejmują się nowych wyzwań, nie boją się ciężkiej pracy, spokojniej przechodzą przez gorętsze okresy w życiu przedsiębiorstwa. Pracownicy, którym z kolei brak motywacji, szybko się zniechęcają, są mniej efektywni, mniej zaangażowani i częściej rozważają zmianę pracy. Czy warto motywować pracowników? Jeśli zależy nam na zbudowaniu silnego zespołu, który stanie ramię w ramię nie tylko w czasach dobrobytu, ale także w chwilach kryzysu – zdecydowanie warto!
Motywować, czyli… zachęcać do działania, zagrzewać do boju, stymulować, wyzwalać bodźce. Pracodawcy coraz częściej zdają sobie sprawę z tego, że mają realny wpływ na motywację swoich pracowników. Coraz chętniej sięgają po narzędzia mające na celu podnieść morale załogi i wywołać pozytywne skojarzenie z firmą.
Po jakie narzędzia motywacyjne sięgnąć, by osiągnąć najlepszy efekt?
By skutecznie zmotywować pracownika, warto włożyć odrobinę wysiłku w poznanie go. W niektórych firmach zatrudnieni w dziale HR mają za zadanie dbać o dobre relacje z pracownikami, orientować się w ich upodobaniach, znać ich problemy. Zabiegi te pozwalają na skuteczny dobór narzędzi, które efektywnie zmotywują naszego pracownika do działania. Specjaliści wiedzą, że motywacja skrojona na miarę ma szansę przynieść większy sukces niż przypadkowy, nietrafiony podarunek, z którym pracownik nie wie, co zrobić. Dobry prezent to taki, który budzi dobre emocje. Niech nasz podarunek będzie właśnie taki. Niech ucieszy, zapadnie w pamięć, wywoła pozytywne skojarzenia. W ten sposób mamy szansę jeszcze mocniej przywiązać do siebie pracownika, pokazać mu, że jest ważną częścią naszego zespołu, podziękować za jego wkład w rozwój przedsiębiorstwa.
Motywowanie pracowników – czy to się opłaca?
W niemal każdej branży zdarzają się gorące okresy, które mogą skutkować pogorszeniem się nastrojów w zespole. Zmęczenie, natłok obowiązków, powtarzalność działań, jednostajny rytm pracy – wszystko to może negatywnie wpłynąć na morale załogi. Zdarza się też, że zawirowania w życiu prywatnym pracownika przekładają się na spadek jego formy zawodowej. By lepiej zmotywować zespół do wykonywania obowiązków zawodowych, warto zaoferować mu rozwiązania, które sprawią, że poczuje się on wyjątkowy, doceniony i zauważony.
Z jednej strony możemy zastosować niezwykle skuteczne narzędzia motywacji wewnętrznej, takie jak:
Propozycja elastycznego czasu pracy – dzięki temu, pracownik poczuje, że zyskał zaufanie kierownictwa. Sam będzie decydował o czasie spędzonym za biurkiem i zadaniach, które będzie wykonywał zdalnie. Dzięki temu łatwiej pogodzi np. opiekę nad małym lub chorym dzieckiem z pracą zawodową. Rozwiązanie to szczególnie docenią mamy, które (jak pokazują badania) są niezwykle lojalnymi i oddanymi pracownikami.
Włączenie pracownika w procesy decyzyjne – w ten sposób zostanie skrócony dystans pomiędzy pracownikiem a kierownictwem. Coraz więcej przedsiębiorstw decyduje się na taki krok. Dzięki temu pracownicy mają realny wpływ na procesy zachodzące w firmie, zyskują poczucie sprawczości i odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
Zwiększenie zakresu kompetencji – ten krok szczególnie zmotywuje samodzielne i ambitne jednostki. Obdarzenie większym zaufaniem pracownika sprawia, że czuje się on bardziej odpowiedzialny za swoją pracę oraz jest mocniej zaangażowany w swoje obowiązki.
Z drugiej strony doskonałe wyniki przynoszą też zewnętrzne narzędzia motywacji, spośród których wyróżniamy na przykład:
Premie i podwyżki – gratyfikacja finansowa zawsze motywuje do pracy. Dzieje się tak ze względu na możliwość osiągnięcia lepszego standardu życia, do którego dąży przecież każdy człowiek.
Karty podarunkowe i bony – stanowią doskonałą alternatywę dla pieniężnej gratyfikacji. Są rodzajem skrojonej na miarę nagrody, którą pracownik może spożytkować w dowolny sposób. To rodzaj prezentu, który świetnie wpasuje się w potrzeby każdego pracownika – bez względu na jego wiek czy status materialny. Dzięki Kuponom Podarunkowym Sodexo pracownicy będą mogli wybrać podarunek, który wpisze się w ich aktualne potrzeby. Bony można zrealizować w ponad 50 000 punktów sprzedaży w całym kraju. To narzędzie cieszy się ogromnym uznaniem zarówno przedsiębiorców, jak i pracowników. Dzięki Kuponom pracownicy sami decydują, na co przeznaczą otrzymane środki.