W biznesie często popełniamy błąd, myśląc, że raz wprowadzony produkt będzie funkcjonował przez cały czas bez żadnych modyfikacji czy poprawek. To błąd i to samo tyczy się też sklepów internetowych. Praca nad e-commerce w żadnym przypadku nie powinna kończyć się na samym wdrożeniu, ale powinna zawierać w strategii/budżecie długofalową obsługę i wsparcie. W jaki sposób się ona przejawia i jaki może mieć wpływ na sprzedaż?
Dobry e-commerce składa się z wielu składowych, a o ile nie mamy wyspecjalizowanego zespołu tylko do dbałości nad sklepem, to ogarnięcie tego własnym sumptem jest bardzo trudne. Dlatego warto pomyśleć o zewnętrznym wsparciu i stałej, comiesięcznej obsłudze sklepu internetowego.
Świąteczny layout
Weźmy na przykład oprawę graficzną. Choć główny layout przygotowywany jest raz na kilka lat i oczywiście powinien być jak najbardziej efektowny, to wraz z sezonowymi akcjami warto go edytować, modyfikować i udoskonalać. Chociażby święta Bożego Narodzenia – minimalne zmiany w szablonie dla software house będą proste, z kolei dla naszych pracowników może wiązać się to z godzinami pracy. Taka obsługa przy sezonowych promocjach to duże wsparcie.
Cała grupa promocji
Kolejna rzecz to samo wprowadzenie promocji cenowej. Teoretycznie da się to zrobić jednym kliknięciem i zaimportowaniem pliku w formacie .csv, ale najpierw ten plik wymaga odpowiedniej struktury. Minimalna pomyłka i produkt, który docelowo kosztuje 1500 złotych, będziemy sprzedawać za 150 złotych. Dlatego wszelkiego rodzaju implementacja zniżek czy rabatów, szczególnie przy grupowych zmianach cen np. na Black Friday, także powinna być obsługiwana przez doświadczonych specjalistów.
Obsługa a ruch organiczny
SEO to temat niezwykle dynamiczny. Można na etapie wdrożenia przygotować sklep seo-friendly, ale nie zapewni nam to wysokich, stałych pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania. SEO to nieustanny proces i praca nad tym, by sklep wyświetlał się potencjalnym klientom na jak najwyższych pozycjach.
Zazwyczaj to nie tylko blog internetowy na stronie sklepu, ale też opisy produktów dopasowane do obecnego algorytmu i pisane pod słowa kluczowe, czy też odpowiednio otagowane i zoptymalizowane zdjęcia. Odpowiednie poprowadzenie sklepowego SEO wymaga specjalistycznych narzędzi, które mało która firma posiada, dlatego i w tym wypadku może przydać się zewnętrzne wsparcie.
Po wdrożeniu, czyli dodatkowe funkcje
Nie zapominajmy też o tym, że dobry e-commerce powinien rosnąć i wprowadzać nowe funkcjonalności. Rynek internetowy zmienia się z dnia na dzień i rzadko który dobry sklep nic nie zmienia przez np. rok. Należy liczyć się z tym, że w międzyczasie mogą pojawić się nowe funkcje, które jednocześnie szybko staną się must-have i będą obowiązkowym elementem e-commerce. Warto mieć pod ręka kogoś, kto w ramach obsługi wspomoże nas przy wprowadzeniu nowego modułu czy też nowej wtyczki. Dzięki temu jesteśmy w stanie bezboleśnie rozwijać sklep internetowy i notować coraz lepsze wyniki, jednocześnie trzymając się trendów sprzedaży internetowej.