Media społecznościowe to obecnie najpotężniejsza i najbardziej produktywna forma marketingowa, istniejąca na ogólnoświatowym rynku. Oczywiście jej zasięg oraz skuteczność zależą od metod wykorzystywanych podczas dystrybucji zasobów medialnych. Badania wskazują, iż aż 71% świadomych konsumentów częściej i chętniej poleca daną markę znajomym w momencie, kiedy posiada pozytywne skojarzenia z nią związane, właśnie z mediów społecznościowych. Aby generować wysoki poziom zaangażowania marketingowego w mediach społecznościowych i czerpać z tego niemałe korzyści, warto stosować się do kilku strategicznych zasad rozwoju, innowacji oraz rewizjonizmu społecznego, opartego o psychikę i preferencje konsumentów.
Gra marketingowa
Gra marketingowa to nic innego jak aktywne angażowanie odbiorców, np. poprzez pozyskiwanie recenzji. Dzięki temu zabiegowi zyskujemy pożądany rozgłos, a także reklamę dla naszej marki, albowiem owe opinie możemy umieścić w publikowanych postach, oczywiście pod warunkiem, że są one pozytywne. W ten sposób budujemy silną pozycję, docieramy do większego grona odbiorców, pokazujemy, że jesteśmy aktywni i co najważniejsze – zyskujemy zaufanie społeczne. Podążanie za tłumem i sugerowanie się największym poziomem kliknięć w mediach, działa zdecydowanie na naszą korzyść. Co ważne, proces selekcji komentarzy musi przebiegać w sposób naturalny – nieprzesadzony – tak abyśmy byli wiarygodni.
Wpływowa reklama
Jedną z najbardziej skutecznych metod reklamy w mediach społecznościowych stało się wykorzystywanie osób wpływowych do promowania marki. Dzieje się tak, ponieważ konsumenci znacznie bardziej zwracają uwagę na osobę sygnującą daną markę, aniżeli na jej ofertę. Znani i lubiani są bardziej wiarygodni oraz bezstronni, pomimo tego, iż w zamian za reklamę otrzymują pieniądze lub darmowe produkty. Mimo wszystko poziom wydatków na tego rodzaju zabieg jest marginalny wobec kwoty przychodu, jaką uzyskamy dzięki promocji, tłumaczy specjalista z firmy carted.
Dostępność
Strategia prowadzenia mediów społecznościowych pozostaje bardzo istotna, w kontekście uzyskania przepływu treści online i zwiększenia zasięgu dostępności, a w tym reklamy. Tworzone treści mogą być rozpowszechniane różnymi kanałami medialnymi, tak by dotrzeć do jak największego grona odbiorców i wyjść naprzeciw ich preferencjom. Poprzez umieszczenie linku do artykułu w social mediach, tworzymy coś wartościowego merytorycznie, a przy okazji jest to dużo prostszy sposób na dotarcie do naszej marki.
Postaw na uczucia
Materiały marketingowe w mediach społecznościowych są najskuteczniejsze, gdy ludzie mogą się z nimi utożsamiać i kiedy wywołują one w nich pewne emocje. Możemy przedstawić, na przykład, wspaniałą historię, która przydarzyła się nam lub naszym pracownikom. Tworzenie opowieści pozwala na emocjonalną więź z konsumentami, którzy będą nas polecać.
Memy
Memy są żartobliwą i prześmiewczą formą zabawy, która wywołuje w konsumentach dobre skojarzenia. Możemy wykorzystać je nie tylko do budowania pozytywnego wizerunku i ukazywania potrzebnego niekiedy dystansu wobec swojej marki, ale również do jej reklamy, która dzięki tej formie przekazu – dotrze do większej liczby odbiorców oraz zdobędzie popularność.
Wniosek
Marketing w mediach społecznościowych pozwala nam na swobodne budowanie pozycji i popularności naszej marki. Zezwala również na nieograniczony dostęp do konsumentów, dzięki czemu możemy tworzyć różnego rodzaju ankiety, konkursy i szum wokół tego, co oferujemy. Obecność w mediach społecznościowych jest obecnie koniecznością, albowiem aby utrzymać się na rynku, należy stanowić realną konkurencję, a także mieć stały kontakt z odbiorcami.